Aannemingsovereenkomst - Contractuele voorwaarden voor aanneming van werk & GDPR
Artikel 1 – Preambule – Relatie tussen partijen – Verzekering
1.1. U (hierna genoemd “de Klant) neemt kennis van en aanvaardt uitdrukkelijk de contractuele aannemingsvoorwaarden van ABD-ELECT (hierna genoemd “de Aannemer”).
1.2. Deze contractuele aannemingsvoorwaarden zullen na ondertekening of na goedkeuring van de offerte gelden als contractuele bepalingen, en de overeengekomen aanneming van werken zal gelden als aannemingsovereenkomst (hierna genoemd ‘de Overeenkomst’).
1.3. Ingeval van dringende interventie zullen deze contractuele aannemingsvoorwaarden eveneens gelden als contractuele bepalingen, waarbij het verzoek van de Klant tot interventie, de ondertekening van elk vereist document alsook de betaling gelden als bewijs ervan. Bovendien kan de Aannemer de interventie bewijzen met elk ander middel, zodat de contractuele voorwaarden van toepassing zijn.
1.4. De contractuele aannemingsvoorwaarden van de Aannemer maken integraal deel uit van de contractuele relatie en hebben voorrang op deze van de Klant. Wij aanvaarden in geen enkel geval andere voorwaarden opgenomen in briefwisseling en andere schrijvens uitgaande van onze Klant. Ingeval van betwisting van de toepasselijkheid van de onderhavige voorwaarden, geeft de Klant zijn behoorlijk gemotiveerde bezwaren binnen de 3 kalenderdagen na dringende interventie dan wel na ontvangst van de offerte, per aangetekende zending te kennen, waarna Partijen zich ertoe verbinden om een geschreven akkoord te treffen. Bij gebreke aan akkoord blijven de aannemingsvoorwaarden van de Aannemer integraal toepasselijk.
1.5. De Aannemer is een onafhankelijke contractspartij in de uitvoering van de Overeenkomst, en in geen enkel geval de werknemer van de Klant. De Klant erkent uitdrukkelijk dat de Aannemer alle professionele kwaliteiten bezit om het werk uit te voeren, met dien verstande dat het beweerde gebrek eraan in geen enkel geval als contractbreuk beschouwd kan worden.
1.6. Tenzij de Overeenkomst anders bepaald, is de Aannemer slechts verbonden tot een middelenverbintenis in de uitvoering van zijn contractuele verplichtingen
1.7. In de hoedanigheid van gekwalificeerd vakman, neemt de Aannemer enkel de burgerlijke aansprakelijkheid op zich waarvoor hij verzekerd is bij een geaggregeerde verzekeringsmaatschappij (NOM COMPAGNIE + NUMERO BCE COMPAGNIE + NUMERO CONTRAT D’ASSURANCE – Art. 12, § 1/1 Loi Peeters). Op eerste verzoek van de Klant en voorafgaandelijk aan de werken zal de Aannemer een verzekeringsattest overleggen, indien de werf valt onder het toepassingsgebied van de Wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid voor aannemers, architecten en andere dienstverleners in de bouwsector van werken in onroerende staat en dit tot wijziging van de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect. Dit attest impliceert een aanvullende kost van 0,6% op de totaalprijs der werken.
Het komt uitdrukkelijk aan de Klant toe om zijn goed tegen de werkelijke waarde te verzekeren voor brand en gelijkaardige risico’s, en na te gaan bij zijn maatschappij dat de beoogde werken waartoe hij uitdrukkelijk de Aannemer beopdracht ingevolge de dringende interventie dan wel de offerte, niet tot uitsluiting van dekking leiden. Op geen enkele wijze kan de aansprakelijkheid van de Aannemer in het geding zijn wegens een gebrek aan brandverzekering of wegens een niet-aangepaste polisdekking.
Artikel 2 – Prijs – Offerte
2.1. De schriftelijke of per e-mail overgemaakte aanvaarding van de offerte, van de bestelbon of van eender welk contract en minstens de voorschotbetaling vanwege de Klant houdt de eenduidige en voorbehoudsloze aanvaarding in van de onderhavige voorwaarden.
2.2. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord vanwege de Aannemer, is de Klant ingeval van annulering van de bestelling verplicht aan de Aannemer een schadeloosstelling voor het geheel van de schade veroorzaakt door deze annulering te betalen, met een minimum van 30% van het totaalbedrag van de bestelling en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
2.3. Behoudens andersluidend beding, zijn de offertes van de Aannemer geldig gedurende een periode van 30 kalenderdagen. De Aannemer is slechts gebonden door zijn offertes wanneer de aanvaarding ervan hem binnen deze termijn bereikt. Aangebrachte wijzigingen aan de offertes van de Aannemer zijn slechts geldig voor zoveel ze door de Aannemer schriftelijk aanvaard werden. Deze offerte kan echter worden herzien of geannuleerd door de Aannemer, indien zich technische moeilijkheden voordoen die aanvankelijk niet voorzien waren, en zonder dat dit tot enige schadeloosstelling leidt.
2.4. Ingeval van dringende interventie bedraagt de interventieprijs minstens de interventieprestaties alsook de verplaatsingskosten. De Aannemer kan het werkelijk karakter van deze prestaties en kosten aantonen door elk mogelijk middel en stuk.
Artikel 3 – Herroepingsrecht
De Klant beschikt over een herroepingsrecht waarvan hij erkent kennis te hebben genomen alvorens de Overeenkomst te sluiten en dat uitgeoefend kan worden gedurende een termijn van 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de contractsluiting zonder dat de werken aangevat werden. Hij kan dienaangaande het modelformulier, via download beschikbaar op de website van FOD Economie, gebruiken en het overmaken aan de Aannemer voorafgaandelijk aan het verstrijken van voornoemde termijn van 14 kalenderdagen.
Artikel 4 – Betaling
4.1. Behoudens tegenbeding en onverminderd artikel 4.3, wordt de aannemingsprijs gefactureerd per schijven in verhouding tot de voortgang der werken.
4.2. De BTW, andere belastingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de Klant. Op basis van de mededelingen bijgebracht door de Klant, kan een BTW-tarief van 6% toegepast worden. De Aannemer aanvaardt deze mededelingen te goeder trouw en elke wijziging van dit tarief is ten laste of ten gunste van de Klant.
4.3. Behoudens schriftelijk tegenakkoord, is de aanvang van de werf onderworpen aan de ontvangst van een forfaitair voorschot dat het geheel van de te gebruiken materialen dekt, en moet worden betaald op de rekening vermeld op de factuur of elk ander document. Een voorschotfactuur wordt opgesteld bij de ontvangst van de dusbepaalde bedragen.
4.4. De facturen zijn opeisbaar binnen de 5 kalenderdagen na verzending per e-mail of per aangetekende brief naar keuze van de Aannemer, bij gebreke waaraan op de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intresttarief van 12% per jaar, pro rata berekend op het aantal maanden van vertraging in betaling verschuldigd is, waarbij elke begonnen maand verschuldigd is. Daarnaast worden de op de vervaldag door de Klant verschuldigde, onbetaalde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadeloosstelling van 15% op het openstaande bedrag met een minimum van 150,00 €. Overeenkomstig artikel VI.83, 17° van het Wetboek Economisch Recht is onderhavige clausule wederkerig.
4.5. Niet- en/of onvolledige betaling op de vastgestelde of overeengekomen vervaldag maakt elke vordering, zelfs de niet vervallen, onmiddellijk opeisbaar en dit van rechtswege en zonder ingebrekestelling.
4.6. Aanvaarding van cheques, wissels, orderbrieven of andere gespreide betalingen vormen geen schuldvernieuwing en wijzigen niets aan de bepalingen van de Overeenkomst die onvoorwaardelijk van toepassing blijven.
4.7. De werklieden van de Aannemer zijn niet gemachtigd om betalingen te innen, met dien verstande dat de Klant nooit bevrijdend aan hen betalen kan. Enkel de bestuurder van de Aannemer is hiertoe gemachtigd.
Artikel 5 – Aanpassingen en meerwerken
Elk bijkomend of geannuleerd werk door de Klant wordt steeds per aangetekende zending of per e-mail door de Klant meegedeeld en vereist een schriftelijk akkoord tussen Partijen omtrent de meerkost of prijsvermindering van de offerte.
Artikel 6 – Toegang tot de werf
De lokalen moeten vrij zijn van enige belemmering om een gemakkelijke toegang mogelijk te maken. De Klant stelt kosteloos elektriciteit met een minimum van 20A en 230V, licht en stadswater aan de Aannemer ter beschikking. Ingeval het voertuig van de Aannemer geen toegang zou hebben tot de plek waar uitgeladen wordt, kan de Aannemer de kost van bijkomende handelingen indien vereist voor rekening van de Klant brengen, met inbegrip van de taksen voor de reservering van een parkeerplaats op de openbare weg.
Ingeval van stopzetting van de werf, onafhankelijk van de wil van de Aannemer, of ingeval van de onmogelijkheid om de werken aan te vatten op de vastgestelde datum wegens een onafgewerkte ruwbouw, of ingeval van onmogelijkheid van de Aannemer om toegang tot de werf te krijgen wegens afwezigheid van de rechthebbende, wordt de aldus verloren manuren gefactureerd aan de Klant tegen 275,00 € excl. BTW per dag evenals de eventuele verplaatsingskost.
Artikel 7 – Werkdagen en uitvoeringstermijn
7.1. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding in de Overeenkomst, worden de uitvoeringstermijnen van de Aannemer vastgesteld in werkdagen. Worden niet als werkdagen beschouwd: zaterdagen, zondagen, en wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen en compenserende rustdagen evenals de dagen tijdens dewelken het werk gedurende minstens 4 uren onmogelijk was, of zou zijn, wegens atmosferische omstandigheden of hun gevolgen.
7.2. Behoudens andersluidend beding dat schriftelijk tussen Partijen overeengekomen werd, wordt de termijn of duurtijd van de werken ten indicatieve titel gegeven en wordt deze te goeder trouw vastgesteld bij de opname van de bestelling. Mocht een onvrijwillige of oncontroleerbare vertraging van de kant van de Aannemer tussenkomen, kan dit in geen enkel geval een ontbinding van de Overeenkomst, een inhouding van betaling of een toekenning van schadevergoeding rechtvaardigen.
7.3. Elke wijziging vanwege de Klant tijdens de bestelling, zal het voorwerp moeten uitmaken van een door Partijen ondertekend geschrift om in acht genomen te worden. Op grond van deze wijzigingen, zullen de initiële leverings- en plaatsingstermijnen geannuleerd worden.
Artikel 8 – Plaatsing
8.1. De plaatsing ter plaatse van het materiaal of de installatie moet uitgevoerd worden door de Aannemer of zijn vertegenwoordiger. Ongeacht of een forfait gehanteerd wordt, komt het in alle gevallen aan de Klant toe, om alle hulp, middelen en vereiste accessoria om het werk op te richten (o.m. voorziening van water – elektriciteit – wc – afsluitbaar opslaglokaal) onverwijld ter beschikking te stellen. Elke kost voor transport, voor verzekering indien gevraagd door de Klant, en voor afhandeling vallen ten laste van de Klant en de handelingen gebeuren op zijn kost en risico. In geval van plaatsing tegen forfait worden alle uitgaven ten gevolge van tijdsverlies die niet aan de Aannemer te wijten zijn en van verlies van verbruiksgoederen, gefactureerd bijkomend aan de overeengekomen forfaitprijs.
8.2. Enkel en alleen voor professionele Klanten van eender welke sector of elektriciteitsleveranciers, en indien een voorafgaandelijke afspraak tussen Partijen bedingt dat de Klant het materiaal levert voor hun elektrische installatie, moeten alle leveringen goedgekeurd zijn overeenkomstig het Belgische private label “CEBEC” voor de kwaliteitsverzekering van de elektrische apparaten. Het gebruik van dit keurmerk geeft aan dat een uitrusting conform is aan de Europese veiligheidsnormen. De Aannemer mag weigeren om deze producten te plaatsen, indien hij het CEBEC-label niet waarneemt. Het spreekt voor zich dat de Klant de waarborg van het materiaal op zich neemt.
Deze clausule is niet van toepassing voor particuliere Klanten.
Artikel 9 – Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende bepaling, zijn de veiligheidsmaatregelen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gecommuniceerd werden door de Klant op het ogenblik van het overmaken van de offerte van de Aannemer, niet in de prijs van deze begrepen.
Artikel 10 – Onvoorziene omstandigheden - Hardship
10.1. Alle omstandigheden die tijdens het overmaken van de offerte redelijkerwijs onvoorzienbaar en onvermijdelijk zijn, en die de uitvoering van de Overeenkomst moeilijker of financieel kostelijker of anderszins kostelijker buiten de normale voorzienbare verwachtingen om, maken, worden beschouwd als gevallen van overmacht.
10.2. Dergelijke omstandigheden staan de Aannemer toe om de herziening dan wel de ontbinding van de Overeenkomst te eisen. In voorkomend geval meldt de Aannemer binnen de 15 kalenderdagen na kennisname ervan deze omstandigheden aan de Klant met opgave van deze omstandigheden en van de beoogde herziening en/of schadevergoeding. Bij gebreke aan antwoord vanwege de Klant binnen de 10 kalenderdagen na voormelde kennisgeving, wordt de Klant in ieder geval geacht het nadeel geleden door de Aannemer en de gevolgen daaraan gekoppeld te aanvaarden.
10.3. Indien deze omstandigheden van dien aard zijn de werken enkel te onderbreken, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, te verhogen met de tijdsspanne vereist voor de heropstart van de werf, zonder dat de Klant recht heeft op enige vergoeding of schadeloosstelling. In voorkomend geval meldt de Aannemer binnen de 15 kalenderdagen na kennisname ervan deze omstandigheden aan de Klant met opgave van deze omstandigheden en van de vermoedelijke duur van onderbreking die steeds indicatief en niet-bindend beschouwd moet worden.
Artikel 11 – Oplevering
De werken worden met uitdrukkelijke overeenstemming als definitief opgeleverd beschouwd vanaf de datum van uitgifte van de eindfactuur. In voorkomend geval dient de Klant deze oplevering te betwisten binnen de 15 kalenderdagen na de facturatie, middels aangetekende brief, met precisering van alle verweten gebreken. Ingeval de dwingende bepalingen van artikels 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek van toepassing zouden zijn, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat elk mogelijk conformiteitsgebrek aan de Aannemer gemeld dient te worden ten laatste binnen de 2 maanden na kennisname ervan door de Klant, bij gebreke waaraan het geacht wordt aanvaard te zijn.
Elke schade veroorzaakt aan de werken van de Aannemer door andere werklieden na oplevering vallen ten laste van de Klant. In voorkomend geval komt het hem toe om zich te verhalen op derden die voor de schade verantwoordelijk zijn.
Artikel 12 – Lichte verborgen gebreken
Gedurende een periode van één jaar te rekenen vanaf de oplevering, draagt de Aannemer de aansprakelijkheid voor lichte verborgen gebreken die niet gedekt worden door de artikels 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Elke vordering in deze hoofde is echter slechts ontvankelijk indien zij ingesteld wordt binnen een termijn van 2 maanden vanaf de datum waarop de Klant kennis had of moest hebben van het gebrek.
Mits schriftelijk akkoord vanwege de Aannemer, kan deze termijn worden geschorst gedurende de termijn waarbinnen ernstige onderhandelingen plaatsvinden met oog op een oplossing voor het risico van geschil en waar de Klant de bewijslast van draagt. In geval van schorsing, is de aansprakelijkheid van de Aannemer tevens beperkt tot het behoorlijk in staat brengen van de betreffende werken.
De Aannemer is niet aansprakelijk voor verborgen gebreken waarvan hij het bestaan niet kan vermoeden.
In elk geval van aansprakelijkheid, heeft de Aannemer het recht de geleverde goederen te vervangen, waardoor alle verdere aanspraken van de Klant vervallen. De reparatie of vervanging van de goederen doet geen nieuwe garantietermijn starten.
Artikel 13 – Overdracht van risico
De overdracht van risico zoals beoogd door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek is van toepassing naarmate de werken uitgevoerd of de materialen, goederen of installaties geleverd worden.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
Zelfs na hun incorporatie, blijven de geleverde materialen binnen het kader van deze O/overeenkomst in eigendom van de Aannemer en is de Klant slechts bezitter ervan. De Aannemer kan de materialen demonteren en ze terugnemen zonder toestemming van de Klant. Dit recht eindigt en de eigendom wordt overgedragen van zodra de Klant zich bevrijd heeft van al diens schulden jegens de Aannemer. Ingeval van beroep op zijn recht op terugwinning, mag de Aannemer de betaalde voorschotten behouden ten titel van schadeloosstelling voor zijn geleden schade. Wanneer de Aannemer dit recht uitoefent, stelt hij de Klant ervan in kennis middels aangetekende brief en deze wordt geacht kennis ervan te hebben gekregen de 2de werkdag volgend op deze van de verzending.
Artikel 15 – Waarborg
15.1. Alle geleverde materialen worden gewaarborgd gedurende twee jaren vanaf de leveringsdatum, behalve wanneer de door de fabrikant verstrekte waarborg ervan afwijkt. Wat de werken betreft en dit overeenkomstig Artikel 12, begint deze waarborgtermijn van één jaar bij de oplevering indien de plaatsing gebeurde door de Aannemer.
In hoofde van deze waarborg op geleverde materialen verbindt de Aannemer zich ertoe om, binnen de kortst mogelijke termijn en zonder gehouden te zijn tot enige vergoeding, elk defect stuk te vervangen of te herstellen, voor zoveel aangetoond wordt dat het defecte karakter veroorzaakt wordt door een materiaal-, constructie- of plaatsingsfout, ongeacht of deze zichtbaar is of niet. De vervangen stukken behoren toe aan de Aannemer. De waarborg is beperkt tot de vervanging van de stukken waarvan het defect erkend werd. De manuren en de transportkosten zijn ten laste van de Klant behoudens andersluidend beding gemeld in de offerte of de factuur. Behoudens uitdrukkelijke afwijkende bepalingen, wordt geen enkele waarborg toegekend voor herstellingswerken en/of reparatie van een versleten materiaal. De waarborg wordt slechts toegekend mits surveillance en voldoende onderhoud vanwege de Klant. Zij sluit onder meer niet de gevolgen van normale slijtage en van ontregeling, te wijten aan toeval of overmacht, uit.
15.2. Alle overige aansprakelijkheid wegens directe of indirecte schade wordt uitdrukkelijk afgewezen. Ingeval van weigering van machines of van apparaten die niet aan de contractvereisten voldoen, zal de Aannemer slechts gehouden kunnen zijn tot de verwijdering van het geweigerde materiaal en tot de terugbetaling van de reeds door hem ontvangen bedragen voor dit materiaal, zonder enige schadeloosstelling. De Klant is echter toegestaan om zich van het geweigerde materiaal te bedienen gedurende de normale termijn die hij nodig heeft om in de vervanging ervan te voorzien.
15.3. De Aannemer wordt steeds vermoed het geleverde materiaal conform de richtlijnen van de leverancier of producent te gebruiken, tenzij de Klant het tegendeel bewijst waardoor de waarborg van de leverancier of producent tevens in het geding is.
toegekend mits surveillance en voldoende onderhoud vanwege de Klant. Zij sluit onder meer niet de gevolgen van normale slijtage en van ontregeling, te wijten aan toeval of overmacht, uit.
15.2. Alle overige aansprakelijkheid wegens directe of indirecte schade wordt uitdrukkelijk afgewezen. Ingeval van weigering van machines of van apparaten die niet aan de contractvereisten voldoen, zal de Aannemer slechts gehouden kunnen zijn tot de verwijdering van het geweigerde materiaal en tot de terugbetaling van de reeds door hem ontvangen bedragen voor dit materiaal, zonder enige schadeloosstelling. De Klant is echter toegestaan om zich van het geweigerde materiaal te bedienen gedurende de normale termijn die hij nodig heeft om in de vervanging ervan te voorzien.
15.3. De Aannemer wordt steeds vermoed het geleverde materiaal conform de richtlijnen van de leverancier of producent te gebruiken, tenzij de Klant het tegendeel bewijst waardoor de waarborg van de leverancier of producent tevens in het geding is.
Artikel 16 – Beëindiging
16.1. Indien de Klant geheel of gedeeltelijk van de overeengekomen werken afziet, is hij in toepassing van artikel 1794 BW gehouden om de Aannemer wegens eenzijdige opzegging te vergoeden voor de uitgaven in hoofde van de Aannemer, voor al zijn werken en voor zijn gederfde winst die forfaitair vastgesteld worden op 30% van het bedrag der niet-uitgevoerde werken en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
16.2. De Aannemer is gerechtigd om, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat terzake enige vergoeding aan de Klant is verschuldigd, over te gaan tot onmiddellijke en eenzijdige beëindiging van de Overeenkomst alsook andere lopende overeenkomsten tussen Partijen middels kennisgeving aan de Klant per aangetekende zending, alsook tot de terugname van de geleverde goederen, in geval van volledige of gedeeltelijke niet-naleving door de Klant van één of meerdere contractuele verplichtingen, voor zoveel de Klant deze niet-naleving niet herstelt tot redelijke tevredenheid van de Aannemer binnen 30 kalenderdagen na diens vraag tot herstel.
Indien verdere werken of leveringen voorzien zijn, behoudt de Aannemer zich het recht voor om deze contractuele verplichtingen te annuleren voor het nog niet gepresteerde of nog niet geleverde deel onverminderd zijn recht tot volledige schadeloosstelling. Elke vordering die de Aannemer op de Klant zou hebben, wordt onmiddellijk opeisbaar, evenals zal een schadeloosstelling verschuldigd zijn die forfaitair vastgesteld wordt op 30% van het bedrag der niet-uitgevoerde werken en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
16.3. In geval van vereffening, faillissement of staking van betaling vanwege de Klant of in geval beslag wordt gelegd op een deel of geheel van het patrimonium van de Klant, is de Aannemer gerechtigd om, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige vergoeding aan de Klant verschuldigd is, de Overeenkomst alsook elke andere lopende overeenkomst tussen Partijen, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen. In dat geval is de Aannemer tevens gerechtigd om de geleverde goederen terug te nemen. Elke vordering die de Aannemer op de Klant heeft, wordt onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 17 - Algemene verordening gegevensbescherming - GDPR
Alle persoonsgegevens die de Klant ons meedeelt, worden als vertrouwelijk beschouwd en worden enkel bewaard en behandeld in het kader van de relatie tussen deze en de Onderneming. Zij zullen noch verkocht noch ter beschikking gesteld worden aan derden zonder voorafgaandelijk akkoord van de Klant. De gegevens zullen echter overgemaakt kunnen worden aan een partner die tussenkomt in het kader van onze wettelijke verplichtingen of in de afhandeling van de transactie met de Klant (bijvoorbeeld: accountant, leverancier, onderaannemer, etc.). De Klant geeft toestemming hiertoe.
Wij verbinden ons ertoe om de beste veiligheidsmaatregelen te nemen teneinde te vermijden dat niet-gemachtigde derden toegang krijgen tot persoonsgegevens die de Klant ons communiceerde.
De Klant heeft steeds de mogelijkheid om kennis te nemen van zijn persoonsgegevens die in ons bezit zijn en te verzoeken deze te wijzigen of te verwijderen in de mate dat de naleving van onze wettelijke verplichtingen aangaande de bewaring van de handelstransactiegegevens dit toestaat. Voor verdere informatie hieromtrent, gelieve zich tot onze maatschappelijke zetel te wenden.
Artikel 18 – Uitsluiting van rechtsverwerking & uitsluiting van hoofdelijkheid dan wel aansprakelijkheid in solidum
18.1. Het eventueel of zelfs herhaaldelijk niet toepassen van enig recht kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en leidt niet tot rechtsverwerking en evenmin tot de afstand om zich erop te beroepen.
18.2. Ingeval van samenloop of cumul, wordt contractuele hoofdelijkheid uitdrukkelijk uitgesloten evenals elke aansprakelijkheid in solidum, met dien verstande dat de Aannemer slechts aansprakelijk kan worden gehouden voor zijn aandeel in de schade.
Artikel 19 - Onafhankelijkheid van bepalingen
Indien een clausule van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig zou worden verklaard krachtens een definitief rechterlijke beslissing, zullen de andere clausules van de Overeenkomst onverminderd van toepassing blijven.
Artikel 20 – Geschillen
20.1. In geval van geschil aangaande de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de Overeenkomst, zijn enkel de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van de Aannemer bevoegd.
Op eerste verzoek van de Aannemer zal de Klant vrijwillig tussenkomen in elk geschil of elke procedure die met betrekking tot de opdracht aanhangig gemaakt zou worden tegen de Aannemer, en zulks ongeacht de instantie dit geschiedt.
20.2. Voorafgaandelijk aan elke voorlegging aan een rechtbank, kan elk technisch geschil omtrent de uitgevoerde werken voor rekening van een consument, op verzoek van één van de belanghebbende bouwactoren, ingeleid worden voor de Verzoeningscommissie Bouw, Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139, 1000 Brussel. Elke inlichting met betrekking tot de commissie alsook het procedurereglement kunnen bekomen worden op de website van de verzoeningscommissie met volgend adres: www.bouwverzoening.be.
20.3. Arbitrage wordt in alle gevallen uitdrukkelijk uitgesloten als middel tot conflictoplossing, zelfs indien onderhavige contractvoorwaarden niet van toepassing zouden zijn. Elk initiatief tot arbitrage zal van rechtswege onontvankelijk zijn. Voor zoveel de Klant hiertegen geen schriftelijk bezwaar per aangetekend schrijven binnen de 3 kalenderdagen na sluiting van de Overeenkomst maakt, wordt hij geacht onderhavige clausule in alle gevallen onherroepelijk aanvaard te hebben.
Version 1.0 - 09-09-2021
Aannemingsovereenkomst - Contractuele voorwaarden voor aanneming van werk & GDPR
Artikel 1 – Preambule – Relatie tussen partijen – Verzekering
1.1. U (hierna genoemd “de Klant) neemt kennis van en aanvaardt uitdrukkelijk de contractuele aannemingsvoorwaarden van ABD-ELECT (hierna genoemd “de Aannemer”).
1.2. Deze contractuele aannemingsvoorwaarden zullen na ondertekening of na goedkeuring van de offerte gelden als contractuele bepalingen, en de overeengekomen aanneming van werken zal gelden als aannemingsovereenkomst (hierna genoemd ‘de Overeenkomst’).
1.3. Ingeval van dringende interventie zullen deze contractuele aannemingsvoorwaarden eveneens gelden als contractuele bepalingen, waarbij het verzoek van de Klant tot interventie, de ondertekening van elk vereist document alsook de betaling gelden als bewijs ervan. Bovendien kan de Aannemer de interventie bewijzen met elk ander middel, zodat de contractuele voorwaarden van toepassing zijn.
1.4. De contractuele aannemingsvoorwaarden van de Aannemer maken integraal deel uit van de contractuele relatie en hebben voorrang op deze van de Klant. Wij aanvaarden in geen enkel geval andere voorwaarden opgenomen in briefwisseling en andere schrijvens uitgaande van onze Klant. Ingeval van betwisting van de toepasselijkheid van de onderhavige voorwaarden, geeft de Klant zijn behoorlijk gemotiveerde bezwaren binnen de 3 kalenderdagen na dringende interventie dan wel na ontvangst van de offerte, per aangetekende zending te kennen, waarna Partijen zich ertoe verbinden om een geschreven akkoord te treffen. Bij gebreke aan akkoord blijven de aannemingsvoorwaarden van de Aannemer integraal toepasselijk.
1.5. De Aannemer is een onafhankelijke contractspartij in de uitvoering van de Overeenkomst, en in geen enkel geval de werknemer van de Klant. De Klant erkent uitdrukkelijk dat de Aannemer alle professionele kwaliteiten bezit om het werk uit te voeren, met dien verstande dat het beweerde gebrek eraan in geen enkel geval als contractbreuk beschouwd kan worden.
1.6. Tenzij de Overeenkomst anders bepaald, is de Aannemer slechts verbonden tot een middelenverbintenis in de uitvoering van zijn contractuele verplichtingen
1.7. In de hoedanigheid van gekwalificeerd vakman, neemt de Aannemer enkel de burgerlijke aansprakelijkheid op zich waarvoor hij verzekerd is bij een geaggregeerde verzekeringsmaatschappij (NOM COMPAGNIE + NUMERO BCE COMPAGNIE + NUMERO CONTRAT D’ASSURANCE – Art. 12, § 1/1 Loi Peeters). Op eerste verzoek van de Klant en voorafgaandelijk aan de werken zal de Aannemer een verzekeringsattest overleggen, indien de werf valt onder het toepassingsgebied van de Wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid voor aannemers, architecten en andere dienstverleners in de bouwsector van werken in onroerende staat en dit tot wijziging van de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect. Dit attest impliceert een aanvullende kost van 0,6% op de totaalprijs der werken.
Het komt uitdrukkelijk aan de Klant toe om zijn goed tegen de werkelijke waarde te verzekeren voor brand en gelijkaardige risico’s, en na te gaan bij zijn maatschappij dat de beoogde werken waartoe hij uitdrukkelijk de Aannemer beopdracht ingevolge de dringende interventie dan wel de offerte, niet tot uitsluiting van dekking leiden. Op geen enkele wijze kan de aansprakelijkheid van de Aannemer in het geding zijn wegens een gebrek aan brandverzekering of wegens een niet-aangepaste polisdekking.
Artikel 2 – Prijs – Offerte
2.1. De schriftelijke of per e-mail overgemaakte aanvaarding van de offerte, van de bestelbon of van eender welk contract en minstens de voorschotbetaling vanwege de Klant houdt de eenduidige en voorbehoudsloze aanvaarding in van de onderhavige voorwaarden.
2.2. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord vanwege de Aannemer, is de Klant ingeval van annulering van de bestelling verplicht aan de Aannemer een schadeloosstelling voor het geheel van de schade veroorzaakt door deze annulering te betalen, met een minimum van 30% van het totaalbedrag van de bestelling en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
2.3. Behoudens andersluidend beding, zijn de offertes van de Aannemer geldig gedurende een periode van 30 kalenderdagen. De Aannemer is slechts gebonden door zijn offertes wanneer de aanvaarding ervan hem binnen deze termijn bereikt. Aangebrachte wijzigingen aan de offertes van de Aannemer zijn slechts geldig voor zoveel ze door de Aannemer schriftelijk aanvaard werden. Deze offerte kan echter worden herzien of geannuleerd door de Aannemer, indien zich technische moeilijkheden voordoen die aanvankelijk niet voorzien waren, en zonder dat dit tot enige schadeloosstelling leidt.
2.4. Ingeval van dringende interventie bedraagt de interventieprijs minstens de interventieprestaties alsook de verplaatsingskosten. De Aannemer kan het werkelijk karakter van deze prestaties en kosten aantonen door elk mogelijk middel en stuk.
Artikel 3 – Herroepingsrecht
De Klant beschikt over een herroepingsrecht waarvan hij erkent kennis te hebben genomen alvorens de Overeenkomst te sluiten en dat uitgeoefend kan worden gedurende een termijn van 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de contractsluiting zonder dat de werken aangevat werden. Hij kan dienaangaande het modelformulier, via download beschikbaar op de website van FOD Economie, gebruiken en het overmaken aan de Aannemer voorafgaandelijk aan het verstrijken van voornoemde termijn van 14 kalenderdagen.
Artikel 4 – Betaling
4.1. Behoudens tegenbeding en onverminderd artikel 4.3, wordt de aannemingsprijs gefactureerd per schijven in verhouding tot de voortgang der werken.
4.2. De BTW, andere belastingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de Klant. Op basis van de mededelingen bijgebracht door de Klant, kan een BTW-tarief van 6% toegepast worden. De Aannemer aanvaardt deze mededelingen te goeder trouw en elke wijziging van dit tarief is ten laste of ten gunste van de Klant.
4.3. Behoudens schriftelijk tegenakkoord, is de aanvang van de werf onderworpen aan de ontvangst van een forfaitair voorschot dat het geheel van de te gebruiken materialen dekt, en moet worden betaald op de rekening vermeld op de factuur of elk ander document. Een voorschotfactuur wordt opgesteld bij de ontvangst van de dusbepaalde bedragen.
4.4. De facturen zijn opeisbaar binnen de 5 kalenderdagen na verzending per e-mail of per aangetekende brief naar keuze van de Aannemer, bij gebreke waaraan op de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intresttarief van 12% per jaar, pro rata berekend op het aantal maanden van vertraging in betaling verschuldigd is, waarbij elke begonnen maand verschuldigd is. Daarnaast worden de op de vervaldag door de Klant verschuldigde, onbetaalde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadeloosstelling van 15% op het openstaande bedrag met een minimum van 150,00 €. Overeenkomstig artikel VI.83, 17° van het Wetboek Economisch Recht is onderhavige clausule wederkerig.
4.5. Niet- en/of onvolledige betaling op de vastgestelde of overeengekomen vervaldag maakt elke vordering, zelfs de niet vervallen, onmiddellijk opeisbaar en dit van rechtswege en zonder ingebrekestelling.
4.6. Aanvaarding van cheques, wissels, orderbrieven of andere gespreide betalingen vormen geen schuldvernieuwing en wijzigen niets aan de bepalingen van de Overeenkomst die onvoorwaardelijk van toepassing blijven.
4.7. De werklieden van de Aannemer zijn niet gemachtigd om betalingen te innen, met dien verstande dat de Klant nooit bevrijdend aan hen betalen kan. Enkel de bestuurder van de Aannemer is hiertoe gemachtigd.
Artikel 5 – Aanpassingen en meerwerken
Elk bijkomend of geannuleerd werk door de Klant wordt steeds per aangetekende zending of per e-mail door de Klant meegedeeld en vereist een schriftelijk akkoord tussen Partijen omtrent de meerkost of prijsvermindering van de offerte.
Artikel 6 – Toegang tot de werf
De lokalen moeten vrij zijn van enige belemmering om een gemakkelijke toegang mogelijk te maken. De Klant stelt kosteloos elektriciteit met een minimum van 20A en 230V, licht en stadswater aan de Aannemer ter beschikking. Ingeval het voertuig van de Aannemer geen toegang zou hebben tot de plek waar uitgeladen wordt, kan de Aannemer de kost van bijkomende handelingen indien vereist voor rekening van de Klant brengen, met inbegrip van de taksen voor de reservering van een parkeerplaats op de openbare weg.
Ingeval van stopzetting van de werf, onafhankelijk van de wil van de Aannemer, of ingeval van de onmogelijkheid om de werken aan te vatten op de vastgestelde datum wegens een onafgewerkte ruwbouw, of ingeval van onmogelijkheid van de Aannemer om toegang tot de werf te krijgen wegens afwezigheid van de rechthebbende, wordt de aldus verloren manuren gefactureerd aan de Klant tegen 275,00 € excl. BTW per dag evenals de eventuele verplaatsingskost.
Artikel 7 – Werkdagen en uitvoeringstermijn
7.1. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding in de Overeenkomst, worden de uitvoeringstermijnen van de Aannemer vastgesteld in werkdagen. Worden niet als werkdagen beschouwd: zaterdagen, zondagen, en wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen en compenserende rustdagen evenals de dagen tijdens dewelken het werk gedurende minstens 4 uren onmogelijk was, of zou zijn, wegens atmosferische omstandigheden of hun gevolgen.
7.2. Behoudens andersluidend beding dat schriftelijk tussen Partijen overeengekomen werd, wordt de termijn of duurtijd van de werken ten indicatieve titel gegeven en wordt deze te goeder trouw vastgesteld bij de opname van de bestelling. Mocht een onvrijwillige of oncontroleerbare vertraging van de kant van de Aannemer tussenkomen, kan dit in geen enkel geval een ontbinding van de Overeenkomst, een inhouding van betaling of een toekenning van schadevergoeding rechtvaardigen.
7.3. Elke wijziging vanwege de Klant tijdens de bestelling, zal het voorwerp moeten uitmaken van een door Partijen ondertekend geschrift om in acht genomen te worden. Op grond van deze wijzigingen, zullen de initiële leverings- en plaatsingstermijnen geannuleerd worden.
Artikel 8 – Plaatsing
8.1. De plaatsing ter plaatse van het materiaal of de installatie moet uitgevoerd worden door de Aannemer of zijn vertegenwoordiger. Ongeacht of een forfait gehanteerd wordt, komt het in alle gevallen aan de Klant toe, om alle hulp, middelen en vereiste accessoria om het werk op te richten (o.m. voorziening van water – elektriciteit – wc – afsluitbaar opslaglokaal) onverwijld ter beschikking te stellen. Elke kost voor transport, voor verzekering indien gevraagd door de Klant, en voor afhandeling vallen ten laste van de Klant en de handelingen gebeuren op zijn kost en risico. In geval van plaatsing tegen forfait worden alle uitgaven ten gevolge van tijdsverlies die niet aan de Aannemer te wijten zijn en van verlies van verbruiksgoederen, gefactureerd bijkomend aan de overeengekomen forfaitprijs.
8.2. Enkel en alleen voor professionele Klanten van eender welke sector of elektriciteitsleveranciers, en indien een voorafgaandelijke afspraak tussen Partijen bedingt dat de Klant het materiaal levert voor hun elektrische installatie, moeten alle leveringen goedgekeurd zijn overeenkomstig het Belgische private label “CEBEC” voor de kwaliteitsverzekering van de elektrische apparaten. Het gebruik van dit keurmerk geeft aan dat een uitrusting conform is aan de Europese veiligheidsnormen. De Aannemer mag weigeren om deze producten te plaatsen, indien hij het CEBEC-label niet waarneemt. Het spreekt voor zich dat de Klant de waarborg van het materiaal op zich neemt.
Deze clausule is niet van toepassing voor particuliere Klanten.
Artikel 9 – Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende bepaling, zijn de veiligheidsmaatregelen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gecommuniceerd werden door de Klant op het ogenblik van het overmaken van de offerte van de Aannemer, niet in de prijs van deze begrepen.
Artikel 10 – Onvoorziene omstandigheden - Hardship
10.1. Alle omstandigheden die tijdens het overmaken van de offerte redelijkerwijs onvoorzienbaar en onvermijdelijk zijn, en die de uitvoering van de Overeenkomst moeilijker of financieel kostelijker of anderszins kostelijker buiten de normale voorzienbare verwachtingen om, maken, worden beschouwd als gevallen van overmacht.
10.2. Dergelijke omstandigheden staan de Aannemer toe om de herziening dan wel de ontbinding van de Overeenkomst te eisen. In voorkomend geval meldt de Aannemer binnen de 15 kalenderdagen na kennisname ervan deze omstandigheden aan de Klant met opgave van deze omstandigheden en van de beoogde herziening en/of schadevergoeding. Bij gebreke aan antwoord vanwege de Klant binnen de 10 kalenderdagen na voormelde kennisgeving, wordt de Klant in ieder geval geacht het nadeel geleden door de Aannemer en de gevolgen daaraan gekoppeld te aanvaarden.
10.3. Indien deze omstandigheden van dien aard zijn de werken enkel te onderbreken, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, te verhogen met de tijdsspanne vereist voor de heropstart van de werf, zonder dat de Klant recht heeft op enige vergoeding of schadeloosstelling. In voorkomend geval meldt de Aannemer binnen de 15 kalenderdagen na kennisname ervan deze omstandigheden aan de Klant met opgave van deze omstandigheden en van de vermoedelijke duur van onderbreking die steeds indicatief en niet-bindend beschouwd moet worden.
Artikel 11 – Oplevering
De werken worden met uitdrukkelijke overeenstemming als definitief opgeleverd beschouwd vanaf de datum van uitgifte van de eindfactuur. In voorkomend geval dient de Klant deze oplevering te betwisten binnen de 15 kalenderdagen na de facturatie, middels aangetekende brief, met precisering van alle verweten gebreken. Ingeval de dwingende bepalingen van artikels 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek van toepassing zouden zijn, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat elk mogelijk conformiteitsgebrek aan de Aannemer gemeld dient te worden ten laatste binnen de 2 maanden na kennisname ervan door de Klant, bij gebreke waaraan het geacht wordt aanvaard te zijn.
Elke schade veroorzaakt aan de werken van de Aannemer door andere werklieden na oplevering vallen ten laste van de Klant. In voorkomend geval komt het hem toe om zich te verhalen op derden die voor de schade verantwoordelijk zijn.
Artikel 12 – Lichte verborgen gebreken
Gedurende een periode van één jaar te rekenen vanaf de oplevering, draagt de Aannemer de aansprakelijkheid voor lichte verborgen gebreken die niet gedekt worden door de artikels 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Elke vordering in deze hoofde is echter slechts ontvankelijk indien zij ingesteld wordt binnen een termijn van 2 maanden vanaf de datum waarop de Klant kennis had of moest hebben van het gebrek.
Mits schriftelijk akkoord vanwege de Aannemer, kan deze termijn worden geschorst gedurende de termijn waarbinnen ernstige onderhandelingen plaatsvinden met oog op een oplossing voor het risico van geschil en waar de Klant de bewijslast van draagt. In geval van schorsing, is de aansprakelijkheid van de Aannemer tevens beperkt tot het behoorlijk in staat brengen van de betreffende werken.
De Aannemer is niet aansprakelijk voor verborgen gebreken waarvan hij het bestaan niet kan vermoeden.
In elk geval van aansprakelijkheid, heeft de Aannemer het recht de geleverde goederen te vervangen, waardoor alle verdere aanspraken van de Klant vervallen. De reparatie of vervanging van de goederen doet geen nieuwe garantietermijn starten.
Artikel 13 – Overdracht van risico
De overdracht van risico zoals beoogd door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek is van toepassing naarmate de werken uitgevoerd of de materialen, goederen of installaties geleverd worden.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
Zelfs na hun incorporatie, blijven de geleverde materialen binnen het kader van deze O/overeenkomst in eigendom van de Aannemer en is de Klant slechts bezitter ervan. De Aannemer kan de materialen demonteren en ze terugnemen zonder toestemming van de Klant. Dit recht eindigt en de eigendom wordt overgedragen van zodra de Klant zich bevrijd heeft van al diens schulden jegens de Aannemer. Ingeval van beroep op zijn recht op terugwinning, mag de Aannemer de betaalde voorschotten behouden ten titel van schadeloosstelling voor zijn geleden schade. Wanneer de Aannemer dit recht uitoefent, stelt hij de Klant ervan in kennis middels aangetekende brief en deze wordt geacht kennis ervan te hebben gekregen de 2de werkdag volgend op deze van de verzending.
Artikel 15 – Waarborg
15.1. Alle geleverde materialen worden gewaarborgd gedurende twee jaren vanaf de leveringsdatum, behalve wanneer de door de fabrikant verstrekte waarborg ervan afwijkt. Wat de werken betreft en dit overeenkomstig Artikel 12, begint deze waarborgtermijn van één jaar bij de oplevering indien de plaatsing gebeurde door de Aannemer.
In hoofde van deze waarborg op geleverde materialen verbindt de Aannemer zich ertoe om, binnen de kortst mogelijke termijn en zonder gehouden te zijn tot enige vergoeding, elk defect stuk te vervangen of te herstellen, voor zoveel aangetoond wordt dat het defecte karakter veroorzaakt wordt door een materiaal-, constructie- of plaatsingsfout, ongeacht of deze zichtbaar is of niet. De vervangen stukken behoren toe aan de Aannemer. De waarborg is beperkt tot de vervanging van de stukken waarvan het defect erkend werd. De manuren en de transportkosten zijn ten laste van de Klant behoudens andersluidend beding gemeld in de offerte of de factuur. Behoudens uitdrukkelijke afwijkende bepalingen, wordt geen enkele waarborg toegekend voor herstellingswerken en/of reparatie van een versleten materiaal. De waarborg wordt slechts toegekend mits surveillance en voldoende onderhoud vanwege de Klant. Zij sluit onder meer niet de gevolgen van normale slijtage en van ontregeling, te wijten aan toeval of overmacht, uit.
15.2. Alle overige aansprakelijkheid wegens directe of indirecte schade wordt uitdrukkelijk afgewezen. Ingeval van weigering van machines of van apparaten die niet aan de contractvereisten voldoen, zal de Aannemer slechts gehouden kunnen zijn tot de verwijdering van het geweigerde materiaal en tot de terugbetaling van de reeds door hem ontvangen bedragen voor dit materiaal, zonder enige schadeloosstelling. De Klant is echter toegestaan om zich van het geweigerde materiaal te bedienen gedurende de normale termijn die hij nodig heeft om in de vervanging ervan te voorzien.
15.3. De Aannemer wordt steeds vermoed het geleverde materiaal conform de richtlijnen van de leverancier of producent te gebruiken, tenzij de Klant het tegendeel bewijst waardoor de waarborg van de leverancier of producent tevens in het geding is.
toegekend mits surveillance en voldoende onderhoud vanwege de Klant. Zij sluit onder meer niet de gevolgen van normale slijtage en van ontregeling, te wijten aan toeval of overmacht, uit.
15.2. Alle overige aansprakelijkheid wegens directe of indirecte schade wordt uitdrukkelijk afgewezen. Ingeval van weigering van machines of van apparaten die niet aan de contractvereisten voldoen, zal de Aannemer slechts gehouden kunnen zijn tot de verwijdering van het geweigerde materiaal en tot de terugbetaling van de reeds door hem ontvangen bedragen voor dit materiaal, zonder enige schadeloosstelling. De Klant is echter toegestaan om zich van het geweigerde materiaal te bedienen gedurende de normale termijn die hij nodig heeft om in de vervanging ervan te voorzien.
15.3. De Aannemer wordt steeds vermoed het geleverde materiaal conform de richtlijnen van de leverancier of producent te gebruiken, tenzij de Klant het tegendeel bewijst waardoor de waarborg van de leverancier of producent tevens in het geding is.
Artikel 16 – Beëindiging
16.1. Indien de Klant geheel of gedeeltelijk van de overeengekomen werken afziet, is hij in toepassing van artikel 1794 BW gehouden om de Aannemer wegens eenzijdige opzegging te vergoeden voor de uitgaven in hoofde van de Aannemer, voor al zijn werken en voor zijn gederfde winst die forfaitair vastgesteld worden op 30% van het bedrag der niet-uitgevoerde werken en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
16.2. De Aannemer is gerechtigd om, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat terzake enige vergoeding aan de Klant is verschuldigd, over te gaan tot onmiddellijke en eenzijdige beëindiging van de Overeenkomst alsook andere lopende overeenkomsten tussen Partijen middels kennisgeving aan de Klant per aangetekende zending, alsook tot de terugname van de geleverde goederen, in geval van volledige of gedeeltelijke niet-naleving door de Klant van één of meerdere contractuele verplichtingen, voor zoveel de Klant deze niet-naleving niet herstelt tot redelijke tevredenheid van de Aannemer binnen 30 kalenderdagen na diens vraag tot herstel.
Indien verdere werken of leveringen voorzien zijn, behoudt de Aannemer zich het recht voor om deze contractuele verplichtingen te annuleren voor het nog niet gepresteerde of nog niet geleverde deel onverminderd zijn recht tot volledige schadeloosstelling. Elke vordering die de Aannemer op de Klant zou hebben, wordt onmiddellijk opeisbaar, evenals zal een schadeloosstelling verschuldigd zijn die forfaitair vastgesteld wordt op 30% van het bedrag der niet-uitgevoerde werken en dit met een minimum van 150,00 €, zonder afbreuk te doen aan het recht op schadeloosstelling van de Aannemer voor de werkelijk geleden schade.
16.3. In geval van vereffening, faillissement of staking van betaling vanwege de Klant of in geval beslag wordt gelegd op een deel of geheel van het patrimonium van de Klant, is de Aannemer gerechtigd om, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige vergoeding aan de Klant verschuldigd is, de Overeenkomst alsook elke andere lopende overeenkomst tussen Partijen, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen. In dat geval is de Aannemer tevens gerechtigd om de geleverde goederen terug te nemen. Elke vordering die de Aannemer op de Klant heeft, wordt onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 17 - Algemene verordening gegevensbescherming - GDPR
Alle persoonsgegevens die de Klant ons meedeelt, worden als vertrouwelijk beschouwd en worden enkel bewaard en behandeld in het kader van de relatie tussen deze en de Onderneming. Zij zullen noch verkocht noch ter beschikking gesteld worden aan derden zonder voorafgaandelijk akkoord van de Klant. De gegevens zullen echter overgemaakt kunnen worden aan een partner die tussenkomt in het kader van onze wettelijke verplichtingen of in de afhandeling van de transactie met de Klant (bijvoorbeeld: accountant, leverancier, onderaannemer, etc.). De Klant geeft toestemming hiertoe.
Wij verbinden ons ertoe om de beste veiligheidsmaatregelen te nemen teneinde te vermijden dat niet-gemachtigde derden toegang krijgen tot persoonsgegevens die de Klant ons communiceerde.
De Klant heeft steeds de mogelijkheid om kennis te nemen van zijn persoonsgegevens die in ons bezit zijn en te verzoeken deze te wijzigen of te verwijderen in de mate dat de naleving van onze wettelijke verplichtingen aangaande de bewaring van de handelstransactiegegevens dit toestaat. Voor verdere informatie hieromtrent, gelieve zich tot onze maatschappelijke zetel te wenden.
Artikel 18 – Uitsluiting van rechtsverwerking & uitsluiting van hoofdelijkheid dan wel aansprakelijkheid in solidum
18.1. Het eventueel of zelfs herhaaldelijk niet toepassen van enig recht kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en leidt niet tot rechtsverwerking en evenmin tot de afstand om zich erop te beroepen.
18.2. Ingeval van samenloop of cumul, wordt contractuele hoofdelijkheid uitdrukkelijk uitgesloten evenals elke aansprakelijkheid in solidum, met dien verstande dat de Aannemer slechts aansprakelijk kan worden gehouden voor zijn aandeel in de schade.
Artikel 19 - Onafhankelijkheid van bepalingen
Indien een clausule van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig zou worden verklaard krachtens een definitief rechterlijke beslissing, zullen de andere clausules van de Overeenkomst onverminderd van toepassing blijven.
Artikel 20 – Geschillen
20.1. In geval van geschil aangaande de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de Overeenkomst, zijn enkel de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van de Aannemer bevoegd.
Op eerste verzoek van de Aannemer zal de Klant vrijwillig tussenkomen in elk geschil of elke procedure die met betrekking tot de opdracht aanhangig gemaakt zou worden tegen de Aannemer, en zulks ongeacht de instantie dit geschiedt.
20.2. Voorafgaandelijk aan elke voorlegging aan een rechtbank, kan elk technisch geschil omtrent de uitgevoerde werken voor rekening van een consument, op verzoek van één van de belanghebbende bouwactoren, ingeleid worden voor de Verzoeningscommissie Bouw, Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139, 1000 Brussel. Elke inlichting met betrekking tot de commissie alsook het procedurereglement kunnen bekomen worden op de website van de verzoeningscommissie met volgend adres: www.bouwverzoening.be.
20.3. Arbitrage wordt in alle gevallen uitdrukkelijk uitgesloten als middel tot conflictoplossing, zelfs indien onderhavige contractvoorwaarden niet van toepassing zouden zijn. Elk initiatief tot arbitrage zal van rechtswege onontvankelijk zijn. Voor zoveel de Klant hiertegen geen schriftelijk bezwaar per aangetekend schrijven binnen de 3 kalenderdagen na sluiting van de Overeenkomst maakt, wordt hij geacht onderhavige clausule in alle gevallen onherroepelijk aanvaard te hebben.
Version 1.0 - 09-09-2021
Elektricien gebouwen
Huishoudelijk, tertiair & industrieel
Afwerking van Bouwwerken in Domotica en Electro
© ABD-ELECT 2021 – alle rechten voorbehouden - Webdesign by Click Click Graphics
Ondernemingsnummer: 0671.668.679 | Burelen : Robert Schumanplein 2-4 - 1040 Brussel | Maatschappelijke zetel & atelier : Steenvoordestraat 38 - 1740 Ternat | Rekeningnummer: IBAN BE62 0018 0603 9461 | BIC: GEBABEBB | Algemene voorwaarden & GDPR
—
© ABD-ELECT group 2021 – alle rechten voorbehouden - Webdesign by Click Click Graphics
Ondernemingsnummer: 0773.861.644 | Burelen : Robert Schumanplein 2-4 - 1040 Brussel | Maatschappelijke zetel & atelier : Steenvoordestraat 38 - 1740 Ternat | Rekeningnummer: IBAN BE81 0019 1477 2724 | BIC: GEBABEBB | Algemene voorwaarden & GDPR
Elektricien gebouwen
Huishoudelijk, tertiair & industrieel
Afwerking van Bouwwerken in Domotica en Electro
© ABD-ELECT 2021 – alle rechten voorbehouden - Webdesign by Click Click Graphics
Ondernemingsnummer: 0671.668.679 | Burelen : Robert Schumanplein 2-4 - 1040 Brussel | Maatschappelijke zetel & atelier : Steenvoordestraat 38 - 1740 Ternat | Rekeningnummer: IBAN BE62 0018 0603 9461 | BIC: GEBABEBB | Algemene voorwaarden & GDPR
—
© ABD-ELECT group 2021 – alle rechten voorbehouden - Webdesign by Click Click Graphics
Ondernemingsnummer: 0773.861.644 | Burelen : Robert Schumanplein 2-4 - 1040 Brussel | Maatschappelijke zetel & atelier : Steenvoordestraat 38 - 1740 Ternat | Rekeningnummer: IBAN BE81 0019 1477 2724 | BIC: GEBABEBB | Algemene voorwaarden & GDPR